My Life, My Story

My Life, My Story

Saturday, January 12, 2013

Saya suka Dropbox ^_^

Assalamualaikum

Today i nak cerita pasal Dropbox. What is Dropbox? Apa function dia and so on.

I yakin people out there ramai yang dah tahu pasal Dropbox ni ada jugak yang belum tahu. So i nak 'gebang-gebang' la kat sini apa yang bestnya dengan Dropbox ni. I bet ramai pakai smartphone sekarang kan. This is where i found Dropbox. Either memang dah install dalam your smartphone atau korang boleh godek-godek dalam Google Play Store (kepada mereka yang menggunakan Android). 

For me, masa i mula-mula guna HTC, this application memang dah di'install' sebagai one of the software. I 'aneh' la kenapa dah siap ada. Bagus kah application ni. Selalunya kita tau if sesuatu software di'install' dalam kita punye smartphone, itu adalah basic software yang semua orang tahu akan pakai software tu. Contohnya macam Facebook, Twitter, WhatsApp. So it came to my mind so i pun try tengok apa yang best. Social networking jugak kah? BUKAN!

Oraite, mukadimah dah panjang, jom kita pergi pada hajat asal i update entry,


Dropbox ini adalah merupakan aplikasi yang boleh dikira macam 'sharing' gitu. Apa yang best dengan Dropbox ini adalah dia boleh kongsi/menghubungkan sebarang bentuk media yang berada di dalam smartphone - laptop - desktop office dan sebagainya tanpa memerlukan aplikasi USB. (aplikasi tau) hahhahaha.


Macam mana tu? 


1. Sign-up Dropbox di Dropbox - Simplify your life



2. Then bila dah ada account, Sign-In


3. Dia akan mintak u guys download Dropbox. So application ni akan ada di laptop / desktop korang or if smartphone, u guys just download this application dekat Play Store.



4. Then, share lah! Hahahaha. (senang boh!)

 Contoh account Dropbox i :)


Let say u guys snap picture dekat your smartphone, lepas tu korang share la dekat Dropbox. Dia akan masuk dalam folder Dropbox korang - automatik akan ada dalam file Dropbox laptop / desktop korang dan automatik jugak ada dalam korang punye Dropbox website.

Contoh lagi,

If korang download lagu dekat PC, nak transfer masuk smartphone tak perlu USB ataupun bluetooth, korang just perlu share dalam Dropbox. TARAAAA!!!!! Dah ada dalam smartphone korang.

Contoh lagi,

Kepada blogger yang suka amik gambar on the go untuk masuk dalam blog dorang, u guys just perlu share gambar yang dicapture tu masuk dalam Dropbox, TARAAAA!!!! dah ada dalam PC.


Let say korang jenjalan pastu PC orang tu takde Dropbox, just pegi dekat Dropbox website and Sign-In, TARAAAA!!!!! Korang boleh access folder Dropbox laptop korang yang ada dekat rumah tu.

Senang cerita, dimana ada Dropbox disitulah awak-awak semua boleh access folder Dropbox awak yang mungkin mengandungi MP3, Picture maupun sebarang Document.

Best kan? Kalau best, gi download Dropbox gi.

Selamat mencuba ^_^

No comments:

Post a Comment