My Life, My Story

My Life, My Story

Wednesday, December 22, 2010

Marshed. 10 Daily Things To Do




Assalamualaikum semua


Today, I just wanna share something dengan korang semua. Post kali ni actually the idea came from Andriani Marshanda ataupun Marshanda. An actress/singer from Indonesia. Kalau dekat Tumblr, I just reblog balik je dia punya post ni. But untuk blog I yang ini, I akan translate sikit-sikit mengikut kefahaman I untuk kita shared sama-sama benda ni.


Kenapa I rasa terpanggil untuk reblog balik post dia sebab I rasa everybody need to do all this thing in their daily life. Baru korang akan rasa complete. (Selain mandi, makan, solat dan tengok tv). Thank you so much Marshed. for the 'tips' ( I called it tips ) because everything is worth-it. I dah cuba praktikkan sikit-sikit and I rasa hidup I lebih teratur dan tak terlalu mengikut emosi that's mean in any situation, I akan jadi lebih tenang. 


Oh, ya...Before that pada sesiapa yang ada interest untuk mengetahui perkembangan Marshanda, boleh la follow die on Twitter - search for @amarshanda and untuk Tumblr - search for Marshed. She just an inspiring girl. 


Here are the link


TWITTER




TUMBLR






10 Perkara Yang Perlu Dipraktikkan Setiap Hari

1. Memanjatkan kesyukuran kepada Allah S.W.T sekerap yang mungkin. Bersyukur di atas perkara-perkara yang telah dikurniakan pada kita tak kirala samada perkara itu baik atau tidak. Selain kita dapat pahala, sekurang-kurangnya tak la kita asyik merungut itu dan ini. Honestly, I sendiri selalu merungut. Kalau tak caya gi tengok facebook I. Confirm ada punya rungutan-rungutan yang entah hape-hape. So ALIA ! Take note k! Orang yang tak tahu bersyukur dan selalu merungut adalah orang yang tak pernah menghargai pemberian Tuhan. Tamo jadi camtu k.

2. Ambil masa untuk memikirkan tentang diri sendiri, tentang kehidupan kita, tentang kebahagian kita dan tentang bagaimana cara untuk kita jadi lebih produktif ataupun lebih baik. Takyah lama-lama. Sekejap je. Sebab kalau lama-lama takut termasuk alam 'Mat Jenin' lak kan. Berangan je buang masa. Tapi satu habuk pun tadak.

Spend about 10-15 minutes by yourself. Merenunglah. Pikirin diri kita sendiri, evaluasi apa aja yang udah kita raih dalam hidup, apa saja yang belum tercapai, apa aja yang masih perlu kita pelajari supaya menjadi lebih baik. Apakah kita sudah cukup merasa tenang? Sudah cukup bahagia? Sudah cukup dekat dengan Yang Diatas? Apa aja yang bisa kita lakukan untuk menjadi lebih baik dalam pendidikan, social life, love life, dan family life kita? Dan apa saja yang bisa kita berikan, bisa kita kontribusikan bagi lingkungan kita? Bagi keluarga, sekolah, tempat kerja, ataupun bagi masyarakat? Seberapa banyak yang bisa kita berikan bagi orang-orang disekeliling kita dan dalam bentuk apakah kontribusi kita itu? Sudah cukup produktifkah kita? Karena sikap produktif saya percayai bisa mem-boost self esteem kita, bisa bikin kita jadi lebih percaya diri, dan bikin kita tau bahwa diri kita ini ‘bisa’ dan juga berguna bagi orang lain. Dan sikap produktif can lead to having a “prestasi”. Dan memiliki prestasi juga membuat kita jadi percaya diri dan lebih termotivasi untuk aim higher in life dalam bidang apapun itu. :)
                                                                                              - courtesy : Marshed.

* tips yang satu ni memang I tak pernah buat. "patutla kau tak pernah maju alia oi!"

3. Peluklah orang yang anda sayang. Ait ait ! Peluk yang muhrim sahaja ye. Peluklah mak atau ayah kita. Tak pun siblings kita. Kalau dok jauh dari parents atau family, peluklah kawan-kawan 'semuhrim' anda. *Tapi tak pelik ke kalau kita tiba-tiba peluk kawan kita? Hurm...Pelik gak la.* Yang dah berumahtangga - boleh la peluk suami dan anak-anak anda. Yang belum bersuami / beristeri, jangan dok gatai-gatai nak peluk boyfriend atau girlfriend anda. Tak baik tau. I selalu peluk either my mom or my dad waktu pagi-pagi before I pegi office. Syukur I masih duduk dengan diorang. Tak la I nampak macam orang kurang kasih-sayang kan. Heheheeh. Peluk orang ni jugak sebenarnya boleh meningkatkan keyakinan diri kita selain merapatkan silaturrahim. Jadi, marilah kita berpeluk-pelukan ye (^_^)

4. Baca atau tulis beberapa 'pepatah atau ayat-ayat' yang bagus ataupun dalam bahasa Inggerisnya 'Great Quote'. Translation I memang teruk ar. Nak translate 'Great Quote' pun sikit punya susah. - Okay, yang ini memang hari-hari I buat. I memang suka kumpul Quote. I tak tahu kenapa. Every morning, before I start keje I, I akan bukak @ihatequotes dekat twitter. Dah jadi macam daily routine. Tambah-tambah lagi kalau waktu tu mood I upside-down, satu hari I asyik baca quote je. Dan ada sesetengah quote tu boleh bagi kita semangat dan boost-up kita punya mood.

5. (Baca dalam nada semangat !) Dengar lagu favourite korang dan jangan lupa nyanyi bersama ye! Tak kira la dimana anda berada, nyanyila selagi anda boleh. Tapi pilih lagu yang happy-happy or rancak la. Jangan dengar lagu 'mat leleh'. Confirm korang pun leleh. I selalu buat waktu drive ondaway pegi keje, dekat office (kalau kat office, volume suara tu takyah la kuat sangat kan), drive balik umah and kadang-kadang kat umah malam-malam. Hehehehe. Tiap masa I nyanyi nih. Tapi suara gitu gak. Tak plak berubah cam suara Dato' Siti. Kihkihkih. Tapi yang penting bukan suara sebab anda bukan nak jadi artis pun kan, yang penting adalah mood kita tu.

6. Ketawa - Yang ini takyah nak explain kot. I single word with a simple meaning. Tapi tolonglah ketawa bertempat. Janganlah ketawe tak tentu pasal. Nanti orang anggap anda ? Hurmm...paham-paham la ye. Sekurang-kurangnya orang akan menganggap anda ada gak la humour of sense bukan heartless dan hampeh.

7. Puji seseorang dengan tulus dan ikhlas. - DENGAN TULUS DAN IKHLAS ye kawan-kawan. Okay, saya mengaku saya memang suka puji orang on-the-spot kalau saya spot sesuatu yang menarik atau cantik pada seseorang tu. Lagipun orang sebegitu memang layak diberi pujian. Tapi kalau korang nampak something yang pelik pada seseorang tu, please please...janganla berpura-pura memuji beliau. Cukup la korang just senyap dan senyum. Takyah nak kutuk pun. Tapi, kalau dia mintak pendapat, please bagi pendapat yang jujur. Kalau I...macam tula I buat. Kalau memang tak kena dengan mata I, memang betol I cakap tak sesuai. Dah kata mintak pendapat, kena la terima sebarang pujian maupun kritikan secara terbuka. Kalau tak dapat terima kata-kata orang lain, takyah dok tanya mintak pendapat. Cukup anda menjadi seorang 'confident'. Confident is sexy. Walaupun kalau korang buat bende pelik, tapi kalau korang confident, benda tu akan suit dengan korang dan automatik benda tu tak nampak pelik. Trust me !

8. Baca atau tonton berita sekurang-kurangnya 10 minit. - supaya kita lebih up-to-date dengan perkembangan semasa. Takla jadi katak bawah tempurung - Korang tau tak, yang ni memang den lomah nau. I memang jarang ar tengok berita atau baca paper ni. Tapi kalau tiba-tiba datang mood rajin membaca I ni, dengan iklan-iklan I baca.  

9. Ucapkan perkataan 'Saya Sayang Awak aka I Love You' pada orang yang kita sayang dan ucapkanlah dengan TULUS DAN IKHLAS. -  Tolanglah jangan bagi fake hope to others. Nanti orang pun fake kat kita. Padan muka kau. Tapi kalau takde 'love ones' macam I ni, ucaplah pada parents. Tak salah pun korang.

10. Buat 'to-do-list' - tips ini sangat bagus. I praktikkan bila office hour la. Baru-baru ni I try, then it works. Pagi-pagi, sampai office, kita senaraikan perkara-perkara yang kita perlu settlekan untuk haritu. Kita tulis kat 'stick-pad' pastu kita tempek dia kat PC kita. Ha....Baru semangat nak buat keje. Then, korang akan rasa semua perkara under your control. First time I buat, memang banyak kerja yang sebelum ni I asik tangguh je siap dengan jayanya. Tapi korang kena ada determination la. Jangan 'stick-pad' tu buat perhiasan je kat PC tu.


Okey-okeyh...Cukup 10. Penat tangan den taip nih. Marshanda punya post pendek je tapi I punya post apasal panjang nak mam***. Suka sangat hurai panjang-panjang. Ops! Bukan hurai tapi membebel. Damn !


Again, THANKS TO MARSHED.



3 comments:

  1. wahh.. aku suke tips ni.. nk copy letak kt desktop aku.. :)

    ReplyDelete
  2. hudhud : yup2...die dh pkai tudung..canteQkn die...;p

    shafiQ : siap letak kt desktop..hehehe...blh2...sila la (^_^)

    ReplyDelete